???? اصول حاکم بر ارزشیابی
???? یکی از بهترین و آرمانیترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است به «اصول حاكم بر ارزشيابی پيشرفت تحصيلی–تربیتی» که دارای 16 اصل به شرح زیر میباشد:
????۱- جدايیناپذيری ارزشيابی از فرآيند ياددهي-يادگيری
????۲- استفاده ازنتايج ارزشيابي در بهبود فرآيند ياددهي- يادگيري و اصلاح برنامه ها و روشها.
????۳- هماهنگي ميان هدف ها، محتوا، روش هاي ياددهي- يادگيري و فرآيند ارزشيابی
????۴- توجه به آمادگی دانش آموزان
????۵- توجه به رشد همهجانبه دانشآموزان
????۶- توجه همهجانبه به دانشها، نگرشها و مهارتها
????۷- توجه به ارزشيابی دانشآموز از يادگيريهای خود(خود ارزشيابی)
????۸- ارزشيابی از فعاليتهای گروهی
????۹- توجه به فرآيندهای فكری منتهی به توليد پاسخ
????۱۰- تاكيد بر نو آوري و خلاقيت
????۱۱- تنوع روش ها و ابزار هاي اندازه گيري وسنجش پيشرفت تحصيلی
????۱۲- استفاده از انواع ارزشيابی
????۱۳- استقلال مدرسه ومعلم در فرآيند ارزشيابی
????۱۴- اصل رعايت قواعد اخلاقی و انسانی درارزشيابی
????۱۵- اصل توجه به تفاوت هاي فردی
????۱۶- ضرورت هماهنگی در تحقق اصول ارزشيابی
اثر فرایند یادگیری در میزان یادگیری
- خواندن 10 درصد باعث یادگیری می شود
- شنیدن 20 درصد
- دیدن 30
- دیدن و شنیدن 50
- بحث و گفتگو 70
- تجربه کردن 80
- یاد دادن به دیگران 95