نوشته شده در 8 فروردین 1403، ساعت 11:29

اصول حاکم بر ارزشیابی

???? اصول حاکم بر ارزشیابی

???? یکی از بهترین و آرمانی‌ترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است به «اصول حاكم بر ارزشيابی پيشرفت تحصيلی–تربیتی» که دارای 16 اصل به شرح زیر می‌باشد:

????۱- جدايی‌ناپذيری ارزشيابی از فرآيند ياددهي-يادگيری

????۲- استفاده ازنتايج ارزشيابي در بهبود فرآيند ياددهي- يادگيري و اصلاح برنامه ها و روشها.

????۳- هماهنگي ميان هدف ها، محتوا، روش هاي ياددهي- يادگيري و فرآيند ارزشيابی

????۴- توجه به آمادگی دانش آموزان

????۵- توجه به رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان

????۶- توجه همه‌جانبه به دانش‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌ها

????۷- توجه به ارزشيابی دانش‌آموز از يادگيريهای خود(خود ارزشيابی)

????۸- ارزشيابی از فعاليتهای گروهی

????۹- توجه به فرآيندهای فكری منتهی به توليد پاسخ

????۱۰- تاكيد بر نو آوري و خلاقيت

????۱۱- تنوع روش ها و ابزار هاي اندازه گيري وسنجش پيشرفت تحصيلی

????۱۲- استفاده از انواع ارزشيابی

????۱۳- استقلال مدرسه ومعلم در فرآيند ارزشيابی

????۱۴- اصل رعايت قواعد اخلاقی و انسانی درارزشيابی

????۱۵- اصل توجه به تفاوت هاي فردی

????۱۶- ضرورت هماهنگی در تحقق اصول ارزشيابی

 

 

اثر فرایند یادگیری در میزان یادگیری

  1. خواندن 10 درصد باعث یادگیری می شود
  2.  شنیدن 20 درصد
  3.  دیدن 30
  4.  دیدن و شنیدن 50
  5. بحث و گفتگو 70
  6. تجربه کردن 80
  7. یاد دادن به دیگران 95

اصول حاکم بر ارزشیابی

ویراستار مدرسه
8 فروردین 1403، ساعت 11:29۲۰ دقیقه مطالعه

???? اصول حاکم بر ارزشیابی

???? یکی از بهترین و آرمانی‌ترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است به «اصول حاكم بر ارزشيابی پيشرفت تحصيلی–تربیتی» که دارای 16 اصل به شرح زیر می‌باشد:

????۱- جدايی‌ناپذيری ارزشيابی از فرآيند ياددهي-يادگيری

????۲- استفاده ازنتايج ارزشيابي در بهبود فرآيند ياددهي- يادگيري و اصلاح برنامه ها و روشها.

????۳- هماهنگي ميان هدف ها، محتوا، روش هاي ياددهي- يادگيري و فرآيند ارزشيابی

????۴- توجه به آمادگی دانش آموزان

????۵- توجه به رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان

????۶- توجه همه‌جانبه به دانش‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌ها

????۷- توجه به ارزشيابی دانش‌آموز از يادگيريهای خود(خود ارزشيابی)

????۸- ارزشيابی از فعاليتهای گروهی

????۹- توجه به فرآيندهای فكری منتهی به توليد پاسخ

????۱۰- تاكيد بر نو آوري و خلاقيت

????۱۱- تنوع روش ها و ابزار هاي اندازه گيري وسنجش پيشرفت تحصيلی

????۱۲- استفاده از انواع ارزشيابی

????۱۳- استقلال مدرسه ومعلم در فرآيند ارزشيابی

????۱۴- اصل رعايت قواعد اخلاقی و انسانی درارزشيابی

????۱۵- اصل توجه به تفاوت هاي فردی

????۱۶- ضرورت هماهنگی در تحقق اصول ارزشيابی

 

 

اثر فرایند یادگیری در میزان یادگیری

  1. خواندن 10 درصد باعث یادگیری می شود
  2.  شنیدن 20 درصد
  3.  دیدن 30
  4.  دیدن و شنیدن 50
  5. بحث و گفتگو 70
  6. تجربه کردن 80
  7. یاد دادن به دیگران 95